SÓL-BO ZUPA BYŁA ZA SŁONA

Sól to trochę inna sprawa. Sól (chlorek sodu) jest największym dostawcą sodu w diecie. Sód ma wiele ważnych funkcji biologicznych – przekazuje impulsy nerwowe, kurczące się i relaksujące włókna mięśniowe oraz utrzymuje właściwą równowagę płynów. U osób zdrowych nerki regulują poziom sodu w organizmie poprzez pozbycie się nadmiaru. Ale jeśli jest zbyt dużo sodu we krwi, nerki mogą nie być w stanie nadążyć. Następnie nadmiar sodu we krwi wyciąga wodę z komórek do krwioobiegu. Ponieważ serce pracuje ciężko, aby pompować dodatkową objętość krwi przez tętnice, ciśnienie krwi wzrasta. Osoby z wysokim ciśnieniem krwi są bardziej podatne na udar lub zawał serca lub rozwijają niewydolność serca lub niewydolność nerek. Zalecenia dietetyczne zalecają ograniczenie dziennego spożycia sodu do 2300 mg na dobę – ilości zawartej w łyżeczce soli.

 

Sól podnosi ciśnienie krwi

 

Większość spożywanego przez nas sodu pochodzi z posiłków w restauracji i przetworzonej żywności, w tym warzyw i zup w puszkach, sosów do makaronów, mrożonych przystawek, wędlin i przekąsek. Jeśli zaczniesz od niesolonej, świeżej żywności i postarasz się przygotować ją samemu, możesz sprawować lepszą kontrolę nad spożyciem sodu.

Uważaj na przyprawy.

 

Sód znajduje się w wielu przyprawach oprócz zwykłej soli stołowej – w tym sosie sojowym, sosie Worcestershire, sosach sałatkowych, keczupach, przyprawionych solach, marynatach i oliwkach. Soda oczyszczona, proszek do pieczenia i glutaminian sodu również zawierają sód.

 

Zawsze czytaj etykiety.

 

Etykiety na żywności zawierają informację o ilości miligramów sodu na porcję, dlatego ważne jest, aby zanotować, ile porcji pojemnik zawiera. Procentowa dzienna wartość jest oparta na 2300 mg, więc jeśli twoja dzienna granica sodu jest niższa, ilość sodu w porcji jest w rzeczywistości wyższa niż wskazuje etykieta.

Ogranicz sól, używając więcej ziół i przypraw, takich jak bazylia, kolendra, kminek, cayenne, sproszkowana musztarda, oregano, rozmaryn, szałwia, tymianek i kurkuma. Możesz próbować tworzyć własne mieszanki przypraw i ziół do użytku wraz z sokiem z cytryny lub limonki lub octami smakowymi.